Att glänta på dörren till framtiden

Det finns lika många sätt att bruka skogen som det finns skogsägare och alla har sina unika mål med sitt skogsbruk. I dag använder sig många av digitala lösningar för att fatta rätt beslut och lyckas med en långsiktig planering i skogen. Teknikutvecklingen har blivit ett viktigt stöd för skogsföretagaren.

Text: Karolina Edstedt | Foto: Axel Ljudén

Datum: 2021-01-19

Skogsbruket är komplext. Dina beslut och åtgärder i dag påverkar resultatet många år framåt och då blir digitala lösningar viktiga för att få rätt beslutsunderlag. Det menar Karin Öhman, professor i skoglig planering på Sveriges Lantbruksuniversitet.

»Det handlar i grunden om att ge en beslutsfattare stöd för att fatta rätt beslut. Inom skogsbruket har vi långa planeringshorisonter, jämfört med exempelvis jordbruket. Det kan handla om hundra år mellan plantering och skörd och då kan mycket hända. Skogen är dessutom en oerhört komplex produktionsprocess och vi behöver många olika modeller för att beskriva hur skogen växer och påverkas av olika skötselåtgärder. I den situationen behöver vi digitala system för att hitta det bästa sättet att sköta skogen, det räcker inte med papper och penna  konstaterar Karin Öhman.

Använda kikare

I dag har 98 procent av befolkningen tillgång till internet. Datorer, läsplattor och smart-phones är självklara arbetsverktyg för de allra flesta. Karin menar att långsiktiga analyser bara går att skapa genom digitala lösningar i form av analysprogram och digitala skogsbruksplaner. Hon brukar jämföra beslutsstödsystemen med att använda en kikare.

»Tack vare dem kan vi åtminstone glänta på dörren till framtiden. Vi gör inte prognoser, utan framskrivningar som visar vad som händer om man sköter skogen på ett visst sätt. Det finns så många olika sätt att sköta sin skog på. Utan tillgång till digitala lösningar är det inte möjligt att ta hänsyn till komplexiteten i skogsbruket och se effekten av olika åtgärder i skogen.

Karin Öhman är professor i skoglig planering på SLU.

Tekniken avgörande

Karin Öhmans forskning handlar om att utveckla nya verktyg och metoder som kan användas som beslutsstöd för att hjälpa markägaren att uppfylla sina mål. Hon har bland annat varit med och utvecklat Heureka-systemet som är grunden till Norra Skogs tjänst Skogsägarstrategi. Tjänsten innebär en individuellt anpassad handlingsplan som är utformad efter skogsägarens målsättningar med sitt skogsbruk. Karin menar att digital teknik har en nyckelroll i ett framgångsrikt skogsföretagande.

»Jag tror att det är avgörande för att forma det skogslandskap vi vill ha i framtiden och för att uppfylla de mål skogsägaren har med skogsbruket, oavsett om det handlar om att gynna olika arter, virkesproduktion eller att skapa en skog med bra förutsättningar för rekreation. Om man verkligen vill hitta det bästa sättet att bruka skogen utifrån sina unika mål då är digitala lösningar avgörande. Jag är övertygad om att allt fler nöjer sig inte med att bara ha en skogsbruksplan i en pärm på ett kontor. Man vill ha den digitalt med regelbundna uppdateringar och där skötselförslagen är utformade efter sina önskemål, säger hon.