Entreprenör

Norra Skog växer och söker därför ständigt nya samarbetspartners inom avverkning, skogsvård och transport. Vi kan erbjuda dig som entreprenör en rik mångfald av uppdrag i nära kontakt med de skogsföretagare du utför uppdraget åt.

Oavsett om det gäller markberedning, plantering, röjning, gallring eller slutavverkning är ett samarbete med just dig av intresse för oss. Vi använder toppmoderna informationssystem där vi kommunicerar med dig. ForestLink som entreprenörswebb och maskinGIS, en modern entreprenörs-app där du får information om pågående och kommande objekt, för att nämna några. Vi ligger också i framkant vad gäller samarbete mellan beställare och utförare och har alltid nära kommunikation med dig kring hur verksamheten ser ut och kan utvecklas.

Är du entreprenör inom dessa områden, funderar på att starta upp verksamhet, expandera eller byta inriktning? Då är du välkommen att kontakta oss för mer information.

Stöd till entreprenörer

Vi erbjuder ett tredelat stöd till entreprenörer som har ett längre samarbete med Norra Skog – APL-stöd, nyanställningsstöd och ett metodikstöd. Stöden innebär:

APL-stöd
Ett komplement till det stöd man kan få från Gröna Arbetsgivare om man som entreprenör tar emot en praktikant.

Nyanställningsstöd
Extra ersättning vid anställning av förare som saknar tidigare arbetslivserfarenhet som maskinförare. Det kan röra sig om individer som kommer direkt från naturbruksgymnasium, maskinförarutbildning eller att det är vuxna yrkesbytare. Det ekonomiska stödet ges under sex månader, är rörligt och täcker upp till 50 procent av den nyanställdes lön.

Metodikstöd
Ett ekonomiskt stöd om man anlitar en instruktör för utbildning och utveckling av arbetsmetodiken. Utbildningen sker av antingen en godkänd RECO-instruktör eller en instruktör som är kopplad till en maskintillverkare. Norra Skog står för 50 procent av kostanden för utbildningen.

Vill du ansöka om stöd?
Kontakta Daniel Larneback, 070-297 10 95, daniel.larneback@norraskog.se eller Oscar Jakobsson, 072-510 85 15, oscar.jakobsson@norraskog.se

Vill du veta mer?

Daniel Larneback

Produktionskoordinator

Oscar Jakobsson

Flödeschef

Martin Sedin

Vik. Produktionsansvarig Skogsvård FO Väst

Framtidens skogsmaskin i medlemmarnas skogar

Nu är den nya bandförsedda skotaren Centipede i praktisk drift och under fyra veckor i juni provkördes den i Norra Skogs område. De tidiga testresultaten visar på klara förbättringar för miljö och människa.

- Om det här blir verklighet så är det ett paradigmskifte, konstaterar Jonas Byström, skogstekniskt ansvarig på Norra Skog.

Följ med i skogen

Häng på maskinföraren Tobias Wegebro och timmerföraren Jan Renman när de apterar och hämtar stolpar för Norra Skog.

Vi arbetar med CTI-teknik

För att skona vägarna, köra större volymer, ge ökad trygghet och skapa mindre maskinstillestånd i skogen arbetar vi på Norra Skog med CTI-teknik i timmerbilar över hela vårt verksamhetsområde. Här kan du se hur det går till och höra timmeråkare Fredrik Dahlin och produktionschef Samuel Lind berätta om tekniken.

Samarbeta med oss

Philip Jämtgård driver företaget Jämt-Zäta Skogstransporter AB. Här kan du läsa mer deras arbete i skogen, entreprenörsrådet och om hur han tycker att det är att samarbeta med Norra Skog.

Om oss

Norra Skog är en skogsägarförening med djupa rötter och närmare hundra år på nacken. Vår drivkraft är att göra familjeskogsbruket i Norrland så värdefullt som möjligt. Som kooperation ägs vi av våra 27 000 medlemmar och vi verkar för deras bästa. Alltid.

Våra medlemmar har ett samlat skogsinnehav på drygt 2,1 miljoner hektar skogsmark i norra Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Umeå och vi har också ett 30-tal lokala kontor, från Sundsvall i söder till Pajala i norr. Föreningen har omkring 650 egna anställda och sysselsätter minst lika många personer i skogsentreprenad och transporttjänster.

Industridelen, Norra Timber, omfattar tre sågverk, tre förädlingsenheter och en stolpfabrik. Tillsammans äger också medlemmarna 30 procent av massabruket Husum Pulp AB.