Grön miljardaffär i norra Sverige

Skogsägarföreningen Norra Skog har under senare år byggt upp en toppmodern sågverksindustri och tar nu nästa strategiska steg in i framtiden och köper 30 procent av Metsä Board Husums massabruk.

Datum: 2020-12-01

- Genom den här investeringen blir vi en stark spelare inom både sågverksindustri och massaindustri i norra Sverige, förklarar Norra Skogs ordförande Torgny Hardselius.

Stora investeringsplaner

Genom affären blir skogsägarföreningen samägare av massabruket tillsammans med Metsä Board, en del av Metsä Group som ägs av skogsägarföreningen Metsäliitto med 100 000 medlemmar i Finland. Nya investeringar planeras för att modernisera massabruket i Husum och målet att nå en helt fossilfri verksamhet år 2030. Det första investeringssteget är att byta ut hjärtat i bruket, den så kallade Sodapannan med turbingenerator. Det är den del av bruket som återvinner vedrester och kemikalierna från massakoket samt genererar energin till hela bruket.

- Nästa steg blir att investera i en ny fiberlinje, det vill säga den del av bruket som producerar pappersmassa från veden. Genom bytet av både sodapanna och fiberlinjen blir brukets alla vitala delar utbytta och därigenom skapas ett toppmodernt massabruk, förklarar Pär Lärkeryd.

Välkommen till en digital pressträff

När: Idag tisdag den 1 december klockan 14:00
Plats: Klicka in på videolänken

På pressträffen medverkar Torgny Hardselius, ordförande för Norra Skog, Pär Lärkeryd, vd för Norra Skog samt Olov Winblad von Walter, Fabrikschef Metsä Board i Husum och Ulf Häggqvist, ordförande pappersavd.143 Metsä Board Husum.

För ytterligare information eller önskade intervjuer efter pressträffen kontakta:
Ulrica Winberg-Jonsson, kommunikationschef Norra Skog, ulrica.winberg-jonsson@norra.se,  072 147 73 00

Klicka här för att ladda hem pressbilder.

Vill du veta mer?

Ulrica Winberg-Jonsson

072-147 73 00

Pressträff

Här kan du titta på den pressträff som hölls den 1 december med anledning av Norra Skogs investering i Metsä Board Husums massabruk.

Titta här