Utvecklar med mål och kunskap

Långt ifrån alla skogsägare betraktar sig som företagare. Men Carin Eriksson har gått från att inte veta något om skogsbruk till att driva ett företag utifrån en genomtänkt strategi och ett tydligt mål.

TEXT: Karolina Edstedt | FOTO: Mikael Lundgren

Datum: 2020-12-31

Carin Eriksson har varit skogsägare i Karlsbäck, Bjurholms kommun i 18 år. Trots att hon inte hade så stora skogskunskaper i början var det självklart att hon skulle behålla fastigheten hon ärvde av sin man Per-Ingvar. Starka känslor är kopplade till skogen och hon känner ett ansvar att sköta om skogen på rätt sätt.

– Jag känner att jag förvaltar ett arv. Det gör att det blir känslomässigt, menar Carin.

Ville veta mer

Som nybliven skogsägare insåg Carin att hon behövde lära sig mer om skog och skogsbruk.

– När jag skulle börja den här resan hade jag i princip inga kunskaper. Jag kontaktade en skogsinspektor från Norra som tidigare hjälpt både min man och min svärfar med skogen. Han kunde min fastighet bättre än någon annan och visste när åtgärder hade gjorts. Han hade fullständig koll, säger hon.

Carin ville skaffa sig så mycket kunskap som möjligt. Tillsammans gick de igenom i detalj hur skogen mådde och vilka åtgärder som behövde göras samt när och hur hon skulle gå tillväga.

Avverka och utöka

Arvet som Carins man Per-Ingvar lämnade efter sig var en del av en gammal jordbruksfastighet som August Eriksson på 1940-talet delade upp mellan tre söner. En av dessa var Per-Ingvars far Gunnar Eriksson.

– Målet har hela tiden varit att återställa fastigheten, säger Carin tankfullt.

Under ett antal år drev hon och Per-Ingvar ett entreprenadföretag som bland annat hyrde ut truckar och hjullastare vid Sävar såg. Efter makens bortgång valde Carin att sälja företaget, vilket innebar kapital som kunde investeras i ett utökat skogsinnehav och skogliga åtgärder. För några år sedan köpte hon ytterligare en pusselbit av den ursprungliga fastigheten i Karlsbäck. Carin har haft en tydlig strategi för att nå sina mål.

– I princip all skog jag ärvde var gammal. Så jag hade kapitalet i den gamla skogen. Sen kunde jag avverka och använda avkastningen till nya köp. Så grunden till att jag har lyckats bygga upp detta är att det var en gammal fastighet, förklarar hon.

Vice ordförande

För att utvecklas som skogsföretagare har Carin ofta tagit hjälp av Norra Skogs skogsinspektorer. Hon har också gått på föreläsningar.

– Jag har gått kvällskurser via föreningen och lärt mig mer om skogsägarplanen och nu senast om skogsbilvägar, berättar hon.

Carin har varit aktiv i skogsbruksområdet Bjurholm-Fredrika i 18 år och är numer även vice ordförande, medlemsombud och utbildningsombud.

– Det känns jättespännande. Jag tycker att föreningen är viktig och ett bra stöd för medlemmarna. Särskilt nu när det är så mycket oro kring avsättningar och annat, säger Carin.

Våga ställa frågor

Många som exempelvis ärver skog kan ha svårt att förlika sig med tanken att de nu är egenföretagare. De kanske blir inaktiva och varken orkar eller vågar bruka skogen, tror Carin.

– Vill du växa måste du vara aktiv. Mitt bästa råd är att inte vara rädd för att ta hjälp. Man måste våga ställa frågor. Kunskapsportalen tror jag kan bli viktig för många nya skogsägare. Där hittar man bra information, konstaterar hon.

Sista pusselbiten

Intill Lillängets vildmarkscamping ligger den sista tredjedelen av familjen Erikssons tidigare fastighet. Carins dröm går snart i uppfyllelse då hon äntligen lyckats förvärva den sista pusselbiten av skogen. Nu väntar hon bara på Lantmäteriets besked.

– Snart är stamfastigheten återställd såsom August hade det under första hälften av 1900-talet, och jag är nu femte generationen på gården – det är en mäktig känsla, utbrister Carin.