Säkrar skogens framtid inom familjen

Skogen utanför Hällnäs har varit beroende av familjen Åström i snart hundra år, och de har varit beroende av den. Just nu jobbar tredje och fjärde generationen i företaget som gallrar för bättre tillväxt.

Text: Johanna Lindqvist | Foto: Malin Grönborg

Datum: 2021-01-29

Stefan och Viktoria Åström är tredje och fjärde generationen i familjeföretaget som fokuserar på gallring av skog. De uppskattar mycket att kunna arbeta nära sin hemort i Västerbotten och att få vara ute i naturen varje dag.

» Det vi gör nu har betydelse för framtiden. Vi jobbar med evigheten, säger Viktoria Åström.

Viktoria Åströms farfarsfar var den som lade grunden för hennes framtid. Det var när han på 1930-talet startade sin skogliga verksamhet som familjens sysselsättning säkrades. Viktoria är alltså fjärde generationen att jobba för E Åström Skogstjänst AB och de håller fortfarande till i skogarna runt Hällnäs i Västerbotten.

Nystart efter paus

Just nu är det Stefan Åström, Viktorias pappa, som driver företaget där fokus ligger på gallringsuppdrag för Norra Skog. Viktoria är hans enda anställda.

» Det fungerar väldigt bra att jobba inom familjen. Vi kör med raka puckar och har en stor flexibilitet om vi vill byta skift med varandra för att få ihop livspusslet, säger Viktoria.

Efter ett drygt fyra år långt uppehåll som egenföretagare inom skogsbranschen bestämde sig Stefan för att dra igång verksamheten igen.

» Jag kontaktade Norra Skog och fick uppdrag på en gång. Det var för ett år sedan och sedan i våras har det varit full fart, säger han.

Evigheten lockade

Viktoria har provat på andra branscher tidigare, men skogen har hela tiden lockat.

» Att jobba så här innebär frihet under ansvar och att vara i naturen är underbart. Stefan lärde mig köra skördare i våras och sedan några månader har vi jobbat tillsammans.

Arbetet de gör har stort fokus på här och nu, samtidigt som de lägger grunden för skogens tillväxt. Far och dotter är överens om att Viktoria ser mer mjuka och Stefan mer hårda värden när det gäller arbetet.

» Vi är mycket i nuet men ändå jobbar vi med evigheten. Varje träd jag tar ner är för att framtidens skog ska växa så bra som möjligt. Jag tänker mycket på tid. Det fanns en torpargrund där jag var och gallrade nyligen och jag känner mig fylld av vördnad och respekt för det jag gör. Här har det bott människor förut och det jag gör nu har betydelse. Stefan är mer en produktionsnörd än mig, säger Viktoria.

De kompletterar varandra och respekterar även den andres bedömningar som gjorts.

» Jag brukar fråga Viktoria om hon kan stå för det jobb jag gjort under dagen och hon frågar mig detsamma. Är det något den andra inte tycker känns helt rätt så pratar vi om det, säger Stefan.

Alltid frivilligt

Det har aldrig funnits något tvång från föregående generation att verksamheten ska gå vidare i släkten och den inställningen finns kvar. Trots det är det här Viktoria vill utvecklas och vara kvar.

» Jag skulle bli väldigt olycklig om jag inte fick göra det här. Hur skogsbruket ser ut i framtiden får vi se. Det är bara att hålla i hatten och hänga med.

Om hennes dotter Agnes, två år, kommer att gå i mammas och morfars fotspår återstår att se.

» Kanske blir hon femte generationens skogsbrukare i framtiden, men hon får göra precis som hon vill, säger Viktoria.