Ett samarbete på räls

I mitten av mars meddelade Norra Skog tillsammans med logistikföretaget Inlandståg nyheten att de kommit överens om ett närmare samarbete – ett samarbete som kommer leda till bättre och säkrare transporter i hela verksamhetsområdet.

Text: Victor Lundberg | Foto: Sandra Lee Pettersson

Datum: 2021-05-05

Vid terminalen på sågverket i Hissmofors är massavedslastningen i full gång. Vid lastplatsen står det rödlackade loket ”Cathis”, en skarp kontrast till den jämtländska vintern, som den här morgonen dragit fram ett tjugotal timmervagnar som nu lastas med lövmassaved i rask takt. Maria Cederberg, vd för Inlandståg, och Sören Staaf, logistikansvarig för Norra Skogs västra fältområde, ser på medan last efter last läggs på plats i vagnarna som snart ska dras mot sin nästa destination. Maria och Sören är representanter för två aktörer som sedan länge haft ett samarbete som nu fördjupas.

Ömsesidig lokal förankring

Inlandståg grundades 2009 som ett dotterbolag till Inlandsbanan AB, som i sin tur samägs av de 19 kommuner, från Mora till Gällivare, genom vilkas landskap inlandsbanans nätverk av räls slingrar sig. Precis som Norra Skog verkar Inlandståg på en mycket stor del av landets yta, men det finns också många andra punkter där Maria och Sören ser likheter – framför allt när det kommer till arbete för hållbar och klimatsmart regional utveckling.

» Jag upplever att våra värderingar i bolagen känns väldigt likartade. Vi vill verka på en lokal marknad, och det vill ju också Norra Skog, fast i ett större perspektiv. Det finns ett stort värde i det, säger en påtagligt glad Maria Cederberg. Det som gör att det känns speciellt roligt för oss är att om man tittar på själva affären så är den långsiktig, och den gör det möjligt för oss att utvecklas och göra viktiga investeringar i bolaget.

Maria Cederberg, vd Inlandståg.

Vad innebär lokal förankring för er?

» Vår vision är att vara en dragkraft som utvecklar inlandet i Norrland. Vi måste verka där näringen som finns i regionen är verksam och vi vill vara med och bidra i den starkaste näringen som vi har i regionen, det vill säga skogsnäringen. Men vi kan ju också bidra till utvecklingen genom persontransporter. Det hör inte direkt ihop med virkestransporterna, men ändå gör det ju det. Det bidrar till att man kan bo och leva, för skogsnäringen är ju inte bara skogsnäringen. Den drar ju med sig näringar runt omkring och det tror jag ibland glöms bort.

Ger ökad räckvidd

» Vi behöver transporter som är långsiktigt hållbara, flexibla och kostnadseffektiva. Det har varit ledorden i det här samarbetet, berättar Sören Staaf. Vi har medlemmar med skogar i halva Sverige, varav många i inlandet, och då är Inlandståg helt rätt för oss. Den stora skillnaden är att vi nu kan planera vår egen transportlogistik och får en grundresurs i järnvägskapacitet. Transporterna kommer inte längre vara knutna till tidtabeller på samma sätt.

Att förflytta tunga volymer över stora avstånd kommer med sina utmaningar och kräver planering men, menar både Sören och Maria, också ett stort mått flexibilitet. I nummer 2/2020 av Skogsmagasinet kunde ni läsa om Norra Skogs ambitioner att öka mängden timmer som transporteras på tåg, istället för med lastbil, till industrier och hamnar för export. Samarbetet mellan Norra Skog och Inlandståg har vuxit fram sedan förra årets fusion och markerar ett stort steg på vägen mot de här målsättningarna menar Sören Staaf.

» Vi kommer djupare in i landet med tågtrafiken i och med Inlandstågs unika lokala förankring och kan uppnå flexibilitet i hur vi kör våra volymer. Vi får snabbare bort virket från väglager och kommer kunna köra till de allra flesta mottagningsplatserna, så man kan säga att våra transporter sammantaget blir mer kostnadseffektiva.

Konkret så handlar affären om att Inlandståg kommer sköta transporten längs ett antal huvudsträckor, men att det finns fler destinationer längs inlandsbanan som är intressanta att utveckla verksamheten på. Terminaler som ligger i anslutning till inlandsbanan används som knytpunkter och lagerplatser som kan nås med tåg eller lastbil, en buffert för att säkra och hålla ett jämt råvaruflöde till industrierna. Ju längre bort skogen är från industrin, desto viktigare blir det att hitta lösningar för transport på järnväg.

Vagnarna bakom loket ”Cathis” lastas för att sedan dras mot Gävle.

Öppnar för tekniska försprång

I januari 2021 blev Norra Skog delägare i Metsä Boards massabruk Husum Pulp AB, och kommer därmed att ha ett grundflöde av järnvägsvolymer till Husum vid kusten. Massabruket ligger i anslutning till Botniabanan som driftsattes 2010. Det är också är en så kallad pilotsträcka för signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) som kommer att fasa ut det gamla systemet ATC (Automatic Train Control) och bli en ny EU-standard för rälstrafik.

» Sverige ska ha infört ERTMS 2035, men Husum ligger redan på ERTMS-bana. Har vi inte det i våra lok så kan vi inte köra till Husum, förklarar Maria Cederberg.

ERTMS bygger på att digitala körsignaler kan skickas direkt till lokförarnas hytt istället för att de visuellt läser av de optiska signaler som nu finns längs rälsnätverken och kommer vara en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation.

» Vi skulle ha gjort de här investeringarna förr eller senare, men troligtvis senare. Nu sätter vi igång och kliver in i framtiden redan nu. Och det påverkar ju också att vi får vana av det här systemet och påbörjar kunskapsinhämtningen internt, vilket är jättebra, säger Maria Cederberg.

Till Husums massabruk kommer transporter i första hand via lastbil från närområdet, i andra hand från import via båt, och i tredje hand med tåg. Åke Forsgren är virkeschef på Husums massabruk och menar att anslutningen till Botniabanan är, och kommer fortsatt vara, en mycket viktig transportanslutning – dels från inlandet och dels längs kusten.

» ERTMS har varit ett hinder för många, bara de största aktörerna har haft råd att investera.

Han menar att i och med bildandet av Norra Skog och investeringen i massabruket så ökar betydelsen för Botniabanan och dess fortsatta utbyggnad.

Från den stora flisproducenten Sävar såg skickas i dag stora volymer till Husum, ungefär 3500 lastbilar per år, och Åke menar att den sträckan kan ses som ett exempel på där järnvägslösningar skulle innebära stora miljö- och trafikbesparingar. Förhoppningen är att byggnationerna av Norrbotniabanan ska starta i den änden så att kopplingen Sävar - Husum blir färdig så snart som möjligt.

Sören Staaf klättar ur loket "Elektra" som ska utrustas med teknik för att kunna köra längs sträckor med signalsystemet ERTMS.

Positiva medarbetare

Inlandståg planerar att deras tåg ska vara uppgraderade med den nya tekniken under första kvartalet 2022. Arbetet inför samarbetet har redan börjat, bland annat med att fräscha upp timmervagnar. Maria Cederberg säger att utvecklingen är efterlängtad, både av henne och av Inlandstågs anställda.

» Det innebär ett helt nytt sätt att jobba för våra lokförare. De kommer bli väldigt glada och tycker att det är otroligt positivt att den här utvecklingen händer.