5 råd till dig som ny skogsägare

Har du precis blivit skogsägare för första gången? Grattis!
Att ta hand om och utveckla din skog kan ge både inkomster och livskvalitet. Här ger vi några grundläggande tips för hur du på bästa sätt ska ta dig an den nya rollen som skogsägare.

Datum: 2023-06-05

1. Lär känna din skog

Besök skogen. Se om du kan hitta fastighetsgränserna och skapa dig en egen bild av hur skogen faktiskt ser ut.

2. Sätt mål – vad vill du med din skog?

Är skogsägandet framför allt en investering för kommande generationer eller ligger fokus på att få avkastning idag? Vill du förvalta skogen med fokus på natur-och kulturvård? Eller är det turism, jakt eller andra intressen som du vill ta hänsyn till i första hand? Vad ditt mål är påverkar hur skogen bör förvaltas och skötas.

3. Skaffa en skogsbruksplan

Om det inte redan finns en aktuell skogsbruksplan för din fastighet, skaffa en! Skogsbruksplanen är en beskrivning av skogen med en karta där du till exempel ser hur mycket skog du har, hur gammal den är, vad som behöver göras, och när i tid det är lämpligt. En skogsägarplan är ett mycket bra beslutsstöd för planering av dina skogsbruksåtgärder och ger ett gott underlag för dina ekonomiska beräkningar. Den utgör grunden för att du ska kunna nå dina mål som skogsägare.

Beställ din skogsägarplan här.

4. Ta hjälp

Att förvalta en skogsfastighet är både utvecklande och glädjefyllt, men det är också mycket att sätta sig in om man vill få bästa utväxling av sin skog. Därför är det väldigt få skogsägare som gör alla delar själv, utan det vanliga är att man tar hjälp, i delar eller i helheten. T.ex. kan en skogsägarförening hjälpa dig med allt från specifika uppdrag som att köpa plantor eller anlägga en väg, till att helt ta över förvaltningen av din skogsfastighet.

På skogsägarföreningen Norra Skog arbetar skogsinspektorer med god lokal kännedom, de guidar skogsägare i beslut om skogsbruket. Skogsinspektorerna säljer också tjänster, allt från röjning av ungskog till utbildningar. Skogsinspektorn är också den du ska tala med om du vill avverka skog och sälja virke till skogsägarföreningen. Den här personen är helt enkelt ditt personliga bollplank för allt som rör ditt skogsägande.

Hitta din lokala skogsinspektor här.

5. Bli medlem i en skogsägarförening

En skogsägarförening ägs av medlemmarna (skogsägarna) och styrs enligt principen en medlem - en röst. Skogsägarföreningen Norra Skog finns till för skogsägare i Norrland. Vi har ett trettiotal lokalkontor inom vårt verksamhetsområde så vi finns alltid nära till hands för att hjälpa våra medlemmar med skogsbrukstjänster, rådgivning, utbildning, skogsekonomiska tjänster, juridiska frågor och att sälja virket till egna industrier. Som medlem i Norra Skog erbjuds du förmånliga priser och premier. Dessutom är du med och delar på vinsten vi skapar tillsammans via en årlig vinstdelning.

Fler tips

Skogsskolan. Lär dig mer om privat skogsägande och skogsbruk genom våra utbildningar. Många av kurserna är gratis och online. Ett mycket smidigt sätt att öka sina skogliga kunskaper!
Din skog i fickan! Men vår app blir skogsägandet enklare. Där får du en snabb överblick över din fastighet och föreslagna åtgärder i din Skogsägarplan. Du kan enkelt se och följa ev. pågående åtgärder i skogen, och du kan direkt i appen registrera och samla verifikat, kvitton och andra underlag inför deklarationen.
Följ Norra Skog på Facebook och Instagram för att ta del av information, inspiration och aktuella nyheter rörande skogsbruket i norr och erbjudanden för medlemmar i föreningen.

Ladda hem vår app

Lär känna din skog på djupet. I vår medlemsapp får du din skogliga översikt samlad i din mobiltelefon. Som inloggad medlem får du dessutom tillgång till din Kassabok, pågående uppdrag och massa andra funktioner. Ladda hem den kostnadsfritt redan idag!

Ladda hem för iOS Ladda hem för Android